محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

برچیده شدن دهها سد در اروپا

https://www.instagram.com/p/Bp1wFkvBHCT/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1mpxcms5d2dhp

سخنی سرگشاده با آقای اردکانیان



سخنی سرگشاده 

با جناب آقای دکتر اردکانیان

در بارة مدیریت منابع آب کشور


جناب آقای دکتر اردکانیان

وزیر محترم نیرو 

با درود و آرزوی موفقیت برای شما ـ جنابعالی با توجه به جایگاهی که در آن قرار گرفته¬اید( وزارت نیرو) و بعنوان یک انسان هوشیار، دانا، وقت شناس و . . . بطور طبیعی و مانند بسیاری از کسان حق دارید به عملکرد گذشتة خود افتخار کرده و در عین حال، آیندة خود را بهتر از گذشته تضمین نمایید. اما در مقام یک انسان کامل، معتقد، متخصص، بیدار، واقعیت¬گرا، و کسی که منفعت مردم و کشور و را بر مصلحت خویش ترجیح می¬دهد چه؟ به‌عنوان شخص شجاعی که اگر خطایی کرده و یا در آن مشارکت داشته در صدد جبران آن برآید چه؟ بدیهی است عملکرد هر شخص صادقی می¬تواند همراه آزمون و خطا باشد. مهم این است که شخص با گذشت زمان و درک تازه از شرایط موجود، در صدد شناخت و جبران خطای خود برآید. 

نقش جنابعالی ( بهر میزان، از یک تا صد درصد) در سال 1383 و در مقام معاونت وزارت نیرو در تهیه و تصویب و اجرای لایحة استقلال امور آب استانها و بهم زدن مدیریت یکپارچة حوضه¬های آبی کشور و پیامدهای ناگوار و قابل پیش¬بینی آن برکسی پوشیده نیست. خود شما نیز قطعاٌ و طی این مدت باید بیش از دیگران به این باور رسیده باشید که چگونه تحت تاثیر فضایی که آن زمان بوجود آمده بود، بناحق مدیریت حوضه¬های آبی کشور از هم پاشید، و شد آنچه نباید می¬شد. 

جنابعالی در حال حاضر با شناخت بهتر و بیشتر و با مسئولیت و اختیاراتی بیشتر در جایگاه بالاترین مقام مسئول منابع آب کشور قرار گرفته¬اید. در شرایط کنونی و صرفنظر از اصول و قواعد حکومتی و دولتی و اداری، هم¬اکنون و در باطن خود، یعنی وجداناٌ چگونه می‌اندیشید؟ خودِخود شما، منش و تقوای علمی و تخصصی شما چه حکم می¬کند؟

آشکار است که حفظ پرستیژ اداری ایجاب می¬کند از آنچه در سال 1383 کردید دفاع کنید، که در آن صورت نامتان برای همیشه در پرونده و سوابق قانون شوم تبدیل شرکتهای آب منطقه¬ای به شرکتهای استانی برجا خواهد ماند. 

آیا به این فکر کرده¬اید که خدا فرصت تازه را به شما هدیه کرده تا با اغتنام از فرصت بدست آمده و در جایگاه یک مقام بمعنای واقعی مسئول، تقوا وشجاعت علمی خود را نشان داده و با پذیرش دشواریهای خاص خود، برای لغو قانون استقلال امور آب استانها همت گماشته و مدیریت یکپارچه بر حوضه‌های آبی کشور را احیا کنید؟ در این صورت است که نام شما به‌عنوان کسی که برای تصحیح یک اقدام مهم ولی نادرست همت کرد برای همیشه در نظام مدیریتی کشور برجای خواهد ماند که چنین باد.

کار، کارِ آسانی نیست. نخست رستاخیز درونی شخص جنابعالی را می‌طلبد، آنگاه بحث و مجادله، و شاید کمی مصاف. مصاف با انبوه کسانی که مقام و مسئولیت، دارند اما اطلاعات تخصصی ندارند. کسانی که مسؤلیت ومقام عالی، دارند اما منافع شخصی و محلی خود را بر منافع کشور ترجیح می-دهند. بسیار سخت است اما، جملة معروفی وجود دارد با این مضمون که امکان اشتباه برای همه هست اما شخصیت و تفاوت انسانها در روش جبران کردن اشتباهاتشان است که آنان را از دیگران متمایز می‌سازد.. 

جناب آقای دکتر اردکانیان

مدیریت بر منابع طبیعی در همة جهان، مدیریت جامع و یکپارچه است. حتی در کشور ما نیز مدیریت بزرگترین و حساس‌ترین مناطق حفاظت شده( جنگل گلستان، پارک ملی کویر و مانند آن)، که هر کدام در دو یا سه استان قرار دارند، بر عهدة یکی از استانهاست. مدیریت یکپارچه منابع آب کشور را احیا کنید.  

با احترام 

دهم آبانماه 1397

محمود سلطانی

کارشناس محیط‌زیست و توسعه




در نقد بازچرخانی آب و پساب در زاینده رود

http://www.Imna.ir/news/

353703/

Mahmood Soltani:

مجمود سلطانی در گفتگو با  خبرگزاری ایمنا

بازچرخانی آب

دخالت در اکو سیستم زاینده رود است


پژوهشگر حوزه محیط زیست با بیان اینکه اجرای طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود نوعی دخالت در اکوسیستم رودخانه است، گفت: با اجرای این طرح چرخه طبیعت رودخانه مختل خواهد شد.


محمود سلطانی، پژوهشگر حوزه محیط زیست  که یکی از منتقدان این طرح است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اجرای این طرح باید از همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد و کارشناسان باید به صورت تخصصی روند اجرای آن را بررسی کنند.


وی با تاکید بر اینکه به عنوان پژوهشگر حوزه محیط زیست بر این باورم که اجرای طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود نوعی دخالت در اکوسیستم رودخانه است، افزود: با اجرای این طرح چرخه طبیعت رودخانه مختل خواهد شد.


این پژوهشگر حوزه محیط زیست با بیان اینکه تجمع پساب در بستر رودخانه عواقب بهداشتی زیادی را خواهد داشت، اضافه کرد: برای این امر بهتر است دانشگاه علوم پزشکی ورود جدی‌تری داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح بازچرخانی آب منجر به حذف خشکی زاینده‌رود از اذهان عموم مردم جامعه خواهد شد، ادامه داد: مردم به تصور اینکه رودخانه آب دارد از خشک شدن زاینده رود غافل می شوند ضمن اینکه اثرات بهداشتی آن از نظر دور نخواهد بود.


سلطانی به ابعاد اجتماعی بازچرخانی آب نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح منجر به ایجاد جو روانی و اجتماعی در بین اقشار مختلف و به ویژه کشاورزان خواهد بود.


وی مدیریت‌ و کنترل آب‌برهایی که غیر قانونی و غیر اصولی از حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود برداشت می‌کنند را راهکار درست احیای دایمی این رودخانه دانست و گفت: باید توجه داشت که در احیای رودخانه زاینده رود باید از سراب تا پایان را در نظر داشته باشیم و احیای تالاب گاوخونی در اولویت باشد.


به گزارش خبرنگار ایمنا، احیای دائمی رودخانه زاینده رود یکی از وعده‌های رییس جمهور به مردم اصفهان بود؛ وعده‌ای که به اعتقاد کارشناسان تنها با مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود و کنترل برداشت‌های غیرمجاز امکان پذیر است، اما محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان که پیگیری‌های زیادی را نیز در حوزه حل مشکل کم آبی استان داشته است، ۲۷ شهریور در جلسه‌ای با حضورنمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی از طرحی سخن به میان می آورد که بر اساس آن با ۵۲ کیلومتر لوله گذاری در بستر رودخانه زاینده رود و بازچرخانی آب می‌توان آب را برای همیشه در رودخانه زاینده رود جاری ساخت. پس از رسانه‌ای شدن این طرح افراد زیادی نسبت به اجرای آن واکنش نشان داده و نظرات خود را به روش‌های مختلف اعلام کرده‌اند

زاینده رود اسباب بازی و ابزار مدیریت نیست

ینده رود اسباب بازی و ابزار مدیریتی نیست

لوله کشی در زاینده رود/خراب کردید / خرابتر نکنید

اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای ، نصف جهانی که بیشترین شهرت آن به خاطر رودی زیبا است که از میان آن می گذرد و این تنها یکی از مشخصات این شهر زیباست که شما می توانید در دائره المعارف ها بخوانید.به همین دلیل اگر زنده رود احیا نشود چیزی جز زمینی خشک از شهر اصفهان باقی نخواهد ماند و زنده رود تنها نامی خواهد بود که به کتابهای تاریخی خواهد پیوست. پس از حمله مغول به اصفهان مردم می گفتند از اصفهان فقط زنده رودش باقی مانده است؛ زنده رودی که اکنون دیگر زنده نیست و در این برهه از زمان روح حیات دمیدن در کالبد این شهر خسته هدف غایی تمامی صاحبنظران گردیده است در ادامه مقاله یکی از پژوهشگران عرصه محیط زیست آقای محمود سلطانی در این مورد را میخوانیم:



گروهی از دلسوزان زاینده‌رودی که سالهاست از جوش و خروش افتاده و روز و روزگار را بر میلیونها نفر تنگ و بی آب و رنگ کرده، انتقال آب از دیگر حوضه‌ها را راهکار حل مشکل آن می‌دانند. گروه دیگری چشم براه اندک بارانی هستند تا به کوهستان ببارد بلکه . . .

حال آنکه همه می‌دانند که حقابة این رودخانه، نه در شب تار بلکه در روزان و شبان روشن، نه بدون اجازه بلکه با دستور و حمایت مقامات سابق و لاحق، و نه از سر نیاز و صداقت بلکه از روی سودجویی و لجاجت، توسط اندک مردمانی در بالادست به‌یغما می‌رود.

در چنین شرایطی، یک شخص یا گروه تازه‌نفس و باصطلاح خلاق و البته زورمند هم بتازگی آمده و می‌خواهند با اجرای طرح موسوم به آب‌چرخانی در زاینده‌رود یک خطای بزرگ دیگر بر خطاهای گذشتگان و خود بیفزایند.

اینان بجای تلاش برای برگرداندن حق از دست رفتة زاینده‌رود که توسط چپاولگرانی با نام و نشان، به یغما رفته و می‌رود می‌خواهند پساب تصفیه‌خانة فاضلاب شهر اصفهان را از طریق لوله به منطقة فرادست شهر منتقل کرده و  بجای آب پاک در بستر رودخانه جاری کنند و  به‌خورد مردم دهند.

اینان با اجرای این طرح می‌خواهند هم جواب مردم را داده باشند و هم به زعم خودشان سیمای گذشته و چشم انداز زیبا و حیاتی زانیده‌رود را در محدودة شهر اصفهان احیا کنند. حال آنکه روح حاکم بر اجرای این طرح، فرار از مسولیت خود و پوشاندن خطای اسلاف خطاکاری است که رودخانه را به این روز سیاه انداخته‌اند. پروژه‌ای که نه تنها آبی برای زاینده‌رود نخواهد داشت بلکه بستر خشک آن را آلوده و فضای شهر را متعفن خواهد کرد هر چند برای معدودی حتماً نان و آب خواهد داشت.

اجرای طرح آبچرخانی در قسمت خشک زاینده‌رود را هم باید در شمار معدود طرح‌های عجیب و غریبی دانست که در صورت اجرایی شدن، برای همیشه بعنوان یک خطای زیست‌محیطی و بنام این کشور در جهان به ثبت خواهد رسید همچنان که سد گتوند و عبور جاده از میان دریاچه ارومیه و مانند آنها. 

طرح آبچرخانی در زاینده‌رود که بتازگی برای احیای زاینده‌رود در شهر اصفهان مطرح گردیده و اجرای آن از سوی استاندار اصفهان نیز خواسته و حمایت می‌شود براستی یکی از مصادیق آشکار دخالتهای نابجای انسان در طبیعت بویژه رودخانه‌ای مانند زاینده‌رود است که بنا به موقعیت جغرافیایی که دارد از اهمیت خاص و فراوانی برخوردار است.

آنچه به اجمال و در بررسی این طرح نوظهور می‌توان برشمرد اینکه :

1ـ زاینده‌رود از سراب تا پایاب، زیست‌بوم(اکوسیستم) گسترده‌ای است که بلحاظ موقعیت و شرایط اقلیمی و جغرافیایی از حساسیت‌های متعددی برخوردار است. بدین معنی که زاینده‌رود یک کانال مصنوعی و ساخته و پرداختة دست مسولان استان و کشور نیست که هر کار فیزیکی را که مناسب با مقاصد خود دیدند یا می‌بینند بر روی آن انجام دهند. باید به فکر تأمین جریان دایمی آب در آن از سراب تا پایاب بود.

2ـ در طرح آبچرخانی در زاینده‌رود مطرح گردیده که آب از فرودست شهر اصفهان  و از طریق لوله به فرادست  منتقل و در زاینده رود تخلیه و بسمت فرودست جریان خواهد یافت. کدام آب؟ از کجا؟ آنچه در فرودست شهر اصفهان موجود و آمادة انتقال در لوله و انتقال به جاهای دیگر است انبوه پساب تصفیه‌خانة فاضلاب شهر است که عملاً بجای آب به بستر رودخانه منتقل و جریان خواهد یافت. مصداق آن اصطلاح یا ضرب المثل قدیمی « تف سربالا»  

3ـ استفادة بجا از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شرایط کم‌آبی الزامی بلکه واجب است بشرط آنکه فاضلابهای مورد نظر بطور کامل و مطابق آخرین استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی تصفیه شده و کیفیت آن روزانه توسط مراجع رسمی پایش و تأیید شود.

4ـ هر آدم نادانی این را می‌داند که زمینه‌های استفاده از پساب کاملاً محدود است و بهیچوجه ـ بخصوص برای احیای آبراهه‌های طبیعی ـ جای آب را نمی‌گیرد. زاینده‌رود آب می‌خواهد نه پساب. آنچه را خود می‌نوشید به کام زاینده‌رود نیز بریزید.

5ـ پمپاژ آب یا پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اصفهان به فرادست. هزینة گزافی را در بر خواهد داشت که این هزینه بصورتی بر مردم تحمیل خواهد شد که نه تنها چیزی از این بابت به آنان داده نخواهد شد بلکه شعور اجتماعی آنان نیز به سخره گرفته خواهد شد.  

6ـ تخلیة پساب در بستر زاینده‌رود در محدودة شهر اصفهان ـ با هر کیفیتی که باشد ـ امکان بالقوه‌ای را برای انتشار بوی نامطبوع و تولید و تکثیر انواع حشرات و بروز حساسیت و بیماریها در بر خواهد داشت. 

7ـ تخلیه و تجمع پساب در زاینده‌رود و ایجاد بظاهر آبنما در بستر این رودخانه و در محدودة شهر اصفهان، عملاً توهم احیای رودخانه را برای ظاهربینان بوجود خواهد آورد و خواستة همگان برای احیای دایمی و پیوستة  رودخانه را خدشه‌دار خواهد ساخت.

8ـ وجود پساب در رودخانه‌ای که میلیونها نفر در کرانة آن سکونت دارند از نظر روانی و حتی شرعی نیز فاقد وجاهت و مقبولیت است .

9ـ در صورت ضرورت حتمی برای اجرای چنین طرحی، انجام ارزیابی زیست‌محیطی توسط گروه یا گروههای مطالعاتی متخصص و بی‌طرف و با نظارت مراجع بین‌المللی الزامی خواهد بود. 

10ـ چنانچه اجرای این طرح نتایج مطلوب و موعود را بهمراه نداشت چه کسی پاسخگو خواهد بود و با او چه می‌توان کرد؟ با خطاکاران و بر باد دهندگان منابع حیاتی این کشور تاکنون چه برخوردی شده است؟

واقعیت این که شماری از تصمیم‌گیران و کارگزاران ما در گذشته و حال چنان عملکردی داشته و دارند که انسان به این نتیجه برسد که اگر هیچ کاری نمی‌کردند و یا نکنند وجودشان اندکی مفیدتر بود.

اکنون و در بارة احیای زاینده‌رود نیز بنظر می‌رسد چنانچه مقامات دلسوز دست روی دست بگدارند و کاری به کار این رودخانه نداشته باشند تا خود طبیعت براساس ساز و کارهای طبیعی خود به داد این رودخانة بی‌صاحب شده برسد صد البته بهتر خواهد بود.  مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان