محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

وارونگگی دما (‌اینورژن )‌


اینورژن یا وارونگی دما چیست؟



اجتماعی  12:53:35 1392/08/25


928-15890-5 کد خب

 

 

هنگام پرواز با هواپیما از جمله اطلاعاتی که به مسافران داده می‌شود، ارتفاع پرواز از سطح زمین و دمای هوا در خارج از هواپیماست برای نمونمه به مسافرانی که در یک روز آفتابی و گرم تابستان از شهری به شهر دیگر در حال پرواز هستند گفته می‌شود که ارتفاع از سطح زمین 22 هزار فوت ( 6/6 کیلومتر) و دمای هوا 40 درجه زیر صفر است.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، در شرایط کاملا طبیعی، دمای هوا با افزایش ارتفاع آن از سطح زمین کاهش می‌یابد به عبارت دیگر گرمای نسبی جو زمین، حاصل بازتاب خورشید به سطح این سیاره است که با دور شدن از سطح زمین از میزان آن کاسته می‌شود میزان این کاهش، حدود یک درجه در هر صد متر محاسبه شده است این عامل، همراه با مدت و میزان تابش خورشید، پستی و بلندی سطح زمین، مراکز کم فشار و پرفشاری که در مناطق مختلف بوجود می‌آید و دیگر عوامل هواشناختی، سبب ایجاد پدیده‌های چنان ثابت و مشخصی در سطح زمین و لایه های هوای پیرامون آن می‌شوند که از دیرباز مبنای برنامه ریزی و تصمیم‌گیری افراد و گروه‌ها در انتخاب محل سکونت، کشاورزی و دیگر فعالیت‌های انسانی بوده است.

امروزه اما در نتیجه فعالیت‌های متعدد و گسترده انسانی (عمدتا مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی) و تغییر کاربری سطح زمین، عوامل اقلیمی تغییر یافته‌اند. بدین معنی که نه تنها شرایط آب وهوایی دگرگون شده بلکه بارش باران و وزش باد نیز از الگوهای پیشین پیروی نمی‌کنند. طی سال‌های اخیر حتی میانگین دمای سطح زمین نیز افزایش یافته، لایه ازون به عنوان لایه مهم حفاظت زمین در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید نیز فرسایش یافته است وقوع شماری از بلایای طبیعی مانند سیل، خشکسالی، طوفان، سونامی، زمین لرزه و زلزله در سال‌های اخیر و در نقاط مختلف جهان را به شدت و دامنه دخالت‌های انسانی در شرایط طبیعی زمین و جو پیرامون آن نسبت داده‌اند.

اینورژن یا وارونگی دما نیز گاهی به اشتباه وارونگی هوا خوانده می‌شود از جمله پدیده‌هایی است که در شرایط طبیعی هم احتمال تشکیل آن در برخی فصل‌ها (پاییز و زمستان) و در برخی مناطق وجود دارد، اما آنچه سبب اهمیت این پدیده به ویژه طی سال‌های اخیر شده، تعداد و شدت این پدیده به ویژه در مناطق شهری و صنعتی است.

در همین خصوص محمود سلطانی، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، اظهار کرد: واژه اینورژن (inversion ) به معنای وارونگی است که در دانش هواشناسی به برعکس شدن حالت دمای لایه‌ای از هوا در قسمتی از جو زمین و در مقایسه با شرایط طبیعی آن گفته می‌شود.

وی ادامه داد: دمای هوای پیرامون زمین که با افزایش ارتفاع از سطح، کاهش می‌یابد اما گاهی تحت تأثیر شرایط طبیعی و غیرطبیعی، لایه‌ای از هوای گرم بر روی بخشی از هوای مجاور زمین تشکیل می‌شود و مانع جریان عادی و عمودی هوا می‌شود، با وقوع اینورژن، گازها و ذرات معلق حاصل از مصرف مقدار زیادی انرژی در مراکز شهری و صنعتی که در شرایط عادی وارد هوا (Atmosphere و پراکنده می‌شود، در زیر لایه هوای گرم محبوس گردیده و در ارتفاعات پایین و نزدیک به زمین متراکم و متراکم‌تر می‌گردد)

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: در چنین شرایطی با ادامه مصرف انرژی و انتشار گرد و غبار حاصل از فعالیت‌های انسانی، هوای شهرها و مراکز صنعتی به انواع گازها و ذرات معلق آلوده و برای سلامت انسان‌ها زیانبار می‌شود و در شرایط وارونگی دما در یک منطقه، گاهی با سرد شدن هوا و تشکیل ابر در سطح زمین (مه) و آمیختگی آن با ترکیبات آلاینده موجود در این لایه، پدیده دیگری بنام مه دود ( smog) تشکیل می‌شود که زندگی و تنفس در آن دشوار و زیان آور می‌باشد.

سلطانی تصریح کرد: اینورژن در شرایط کاملا طبیعی بیش از چند ساعت نمی‌پاید اما پایداری آن بر فراز مناطق شهری و صنعتی بستگی به عوامل متعددی شامل قطر یا ارتفاع لایه هوای مهاجم، کاهش بار آلودگی، وزش باد، بارندگی و شدت فعالیت مراکز فشار (کم یا زیاد) پیرامون منطقه دارد

وی ادامه داد: با وقوع پدیده اینورژن یا وارونگی دما در مناطق شهری و صنعتی، با توجه به زیان‌های بالقوه‌ای که برای سلامت انسان دارد، شرایط ویژه و گاهی اضطراری اعلام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در درجه نخست، دست کشیدن از تمام کارهایی است که انجام آن مستلزم استفاده از سوخت‌های فسیلی و یا تولید گرد و غبار است و در درجه دوم، توصیه بهداشتی به گروه های آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان و بیماران برای خودداری از رفت و آمد در مناطق آلوده است.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه تاکنون در خصوص پیشگیری از وقوع پدیده وارونگی دما تاکنون سخنی به میان نیامده است، افزود: با بررسی هواشناختی و زیست محیطی مناطق آسیب پذیر می‌توان وقوع این پدیده را در مدت زمان مشخصی از سال هر چند کوچک پیش بینی کرد.

سلطانی اظهار کرد: مطالعاتی که درباره منطقه اصفهان انجام شده، استعداد این منطقه را برای تشکیل اینورژن به تعداد ده‌ها بار در سال تایید کرده است و وقوع این پدیده در سال‌های گذشته و در ماه‌های آذر و دی نیز گواه روشنی بر نتایج این بررسی‌ها است.

وی گفت: به نظر می‌رسد در آینده و در سال‌هایی همانند سال جاری که میزان بارندگی در فصل پاییز نزدیک به صفر و شرایط پایداری هوا در آن متعدد و مستمر می‌باشد، با انجام بررسی‌های بیشتر و به منظور پیشگیری از وقوع اینورژن می‌توان برنامه ویژه‌ای شامل افزایش آگاهی عمومی، محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه، کاستن از ساعات انجام فعالیتهای صنعتی آلاینده و مانند آن را تدوین و از آغاز آذر ماه تا پایان زمستان، بر حسب اتفاق و با توجه به شدت و ضعف این پدیده، آن را به مرحله اجرا گذارد

 

چوپان فداکار دیگری

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان

از خودداری یک چوپان از تیراندازری به پلنگ مهاجم خبر داد.

صفحه ای دیگر بر داستان چوپان فداکار در کشور افزوده شد

با توجه به سرد شدن هوا در مناطق کوهستانی منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلو، حیوانات وحشی به دلیل دخالتهای انسانی در شکارگاهای حیواناتی از قبیل پلنگ ایرانی که خوشبختانه هنوز در این ارتفاعات وجود دارند و گاهگاهی متاسفانه شکار دامداران می گردنند ،این بارپلنگ در منطقه هشتاد پهلو به دام دامداران منطقه حمله نموده و تعداد 44راس بز اهلی را شکار و از پای درمی آورد، که توسط چوپان گله ،آقای نوروزحیدری گزارش حمله به پاسگاه محیط بانی منطقه اعلام می گردد،آقای عیدی حیدری محیط بان منطقه،در همان ساعات اولیه  از دامهای تلف شده عکس برادری می نماییدو گزارش آن را به اداره مخابره می کند ،همانطور که مشاهده می کنید چنگال پلنگ در بدن بزها قابل رویت است،از طرفی ما خوشحال از وجود پلنگ ایرانی ولی از طرفی نگران از بابت انتقام دامداران هستیم ،محیط زیست لرستان جهت جبران خسارت وارده ،صورتجلسه خسارت را تنظیم نموده تا خدای نکرده اتفاقی برای پلنگهای  منطقه نیفتد که این یکی از راهکارهای جلوگیری از شکار اینان بدست دامداران است ،که متاسفانه در کل کشور رایج شده و خسارات جبران ناپذیری رابرای حیات وحش بوجود آورده که امیدواریم دامداران هشدارهای محیط بانان راجدی گرفته و از وارد نمودن دامهایشان به منطقه جلوگیری نمایند تا شاهد این گونه اتفاقات نباشیم ، البته در این مورد این چوپان فداکار با توجه به داشتن اسلحه جنگی از تیر اندازی به پلنگی که شاهد کشته شدن بزهایش بود خوداری می نامیید ،که ما در صدد هستیم ضمن جبران خسارت وارده به دامهایش، تقدیری شایسته از ایشان بنماییم ،در پایان از کلیه هم وطنانمان به خصوص دامداران درخواست داریم، در صورت هرگونه برخورد حمله  پلنگ  ،گرگ،گرازو.... به دامها در اولین اقدام، مبادرت به تماس با محیط زیستهای منطقه نمایند تا هم جرمی را مرتکب نشوند(شکار سرخود) و هم بتوانند خسارت وارده به دامشان را از ما طلب نمایند،امیدواریم مردم ایران زمین در کنار طبیعت باشند.

در باره ایجاد پالایشگاه نفت در جهار محال و بختیاری

خلاصه گفتگوی خبرنگار روزنامه اصفهان زیبا با من
 در خصوص ایجاد پالایشگاه در جهار محال و بختیاری امروز در اصفهان زیبا چتپ شده است . 
عنوان آن هم این است ایجاد پالایشگاه در چهار محال و بختیاری مصداق کامل توسعه ناپایدار . متن این گفتگو را به محض این که از سایت روزنامه قابل دستیابی بود اینجا خواهم گذاشت.  

کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین در اصفهان

ا حضور محققان داخلی وخارجی:

اولین روز کاری نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین در دانشگاه صنعتی اصفهان

نخستین کنفرانس بین المللی˝اکولوژی سیمای سرزمین˝با حضور محققان داخلی وخارجی،دانشجویان و برخی مسئولان محیط زیست در دانشگاه صنعتی اصفهان از امروز آغاز به کار کرد.
۱۳۹۲ چهارشنبه ۸ آبان ساعت 23:02

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان دکتر سیما فاخران دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین در این مراسم تعداد مقالات رسیده به این کنفرانس را 455 مقاله بیان کرد و گفت: 34 نفر از اعضای هیأت علمی در 9 دانشگاه کشور، شامل دانشگاه های تهران، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، گیلان و دیگر دانشگاه ها، مقالات دریافت شده را مورد بررسی و داوری قرار دادند.

دکتر سیما فاخران با اشاره به این که در نهایت 75 درصد مقالات رسیده مورد پذیرش قرار گرفت افزود: 25 درصد دیگر نیز به دلیل عدم تطابق موضوعی و کیفیت پایین تر نسبت به دیگر مقالات به مرحله نهایی راه نیافتند.

وی افزود: کمتر از 10درصد از مجموع 75 درصد مقالات راه یافته به مرحله نهایی به صورت شفاهی در روز نخست کنفرانس ارایه خواهد شد و روز دوم نیز به برگزاری کارگاه های آموزشی اختصاص خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این که در هر یک از محورهای تخصصی یک مقاله برتر خواهیم داشت افزود: از میان پوسترهایی که ارایه شده است دو پوستر نیز جایزه برتر را به خود اختصاص خواهند داد و در مراسم اختتامیه نیز به هفت مقاله برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

وی تعداد متقاضیان شرکت در کارگاه های آموزشی این کنفرانس را 205 نفر عنوان کرد و گفت: این موضوع برای همایشی که برای نخستین بار برگزار می شود استقبال بسیار مطلوبی محسوب می شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر این که گفتمان علم، گفتمان حاکم بر کشور شده است گفت: فضایی که امروزه در کشور به وجود آمده، تسلط گفتمان علمی برکشور است که این موضوع مسئولیت دانشگاهیان را بیشتر می کند و در چنین فضایی مجموعه هایی که به لحاظ داشتن مزیت های نسبی نقش پررنگ تری دارند طبیعتاً مسئولیت بیشتری نیز خواهند داشت.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: استان اصفهان یکی از استان هایی است که به دلیل پیشینه تاریخی، فرهنگی، سوابق علمی و قابلیت ها و توانایی هایی که از نظر نیروی انسانی و توان مدیریتی در آن وجود دارد به یکی از قطب های علمی و صنعتی کشور تبدیل شده و خوشبختانه گام های موثری را در رشته های مختلف علمی برداشته است.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی از مجموعه های بزرگ این استان دانست که همیشه جزو دانشگاه های برتر کشور بوده و یک بستر علمی، مدیریتی و ساختاری بسیار قوی را برای ایفای نقش در فضای علمی کشور بوجود آورده است.

مدرس هاشمی با بیان این که در حال حاضر بیش از 12 هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به تحصیل هستند گفت: پنج هزار نفر از این دانشجویان در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند که این موضوع یک فرصت استثنایی را برای گام نهادن بیشتر در عرصه های تحقیق و پژوهش در اختیار این دانشگاه قرار داده است.

وی به نقش موثر حدود 500 عضو هیأت علمی به همراه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای طرح های صنعتی متعدد کشوری اشاره کرد و گفت: تا به حال در این دانشگاه بیش از 400 طرح بزرگ در ارتباط با صنایع مختلف کشور انجام گرفته که بسیاری از آنها نتایج پرباری را برای این صنایع به دنبال داشته است.

وی افزود: هم اکنون 50 پروژه صنعتی در این دانشگاه در حال انجام است که شش طرح کلان ملی نیز در این پروژه ها قرار دارد و از این تعداد دو طرح با محوریت و چهار طرح با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام می گیرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان وجود انجمن ها و قطب های علمی متعدد، هشت پژوهشکده و همچنین تأسیس پژوهشگاه را باعث ایجاد ساختاری مناسب برای انجام پروژه ها و تحقیقات صنعتی بیشتر و بهتر از گذشته عنوان کرد.

دکتر محمود مدرس هاشمی با اشاره اهمیت زیاد مباحث محیط زیست در دنیای صنعتی این موضوع را یکی از ارکان توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: اگر در گذشته فقط رفاه و بازدهی اقتصادی کشورها مورد توجه قرار داشت و پس از آن عدالت اجتماعی؛ اما امروزه محیط زیست به عنوان رکن سوم توسعه پایدار قلمداد می شود.

وی نقش دانشگاه ها در مباحث علمی محیط زیست را بسیار قابل توجه بیان کرد و وظایف سازمان های متولی این موضوع و همچنین صنایع کوچک و بزرگ در حفظ محیط زیست را نیز بسیار قابل اهمیت دانست.

مدرس هاشمی در ادامه با اشاره به این که اکولوژی سیمای سرزمین یکی از موضوعات وابسته به محیط زیست است، تلاش اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان که منجر به تأسیس انجمن جهانی اکولوژی سیمای سرزمین در این دانشگاه شد را مورد ستایش قرار داد.

وی در پایان ابراز امیدورای کرد تا دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان خوبی برای اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان و مسئولان این حوزه باشد و موجبات دستیابی به اهداف علمی این کنفرانس فراهم گردد.

در ادامه این مراسم دکتر نصراله محبوبی رئیس کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین، سه تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و استاد دانشگاه زوریخ سوییس به سخنرانی پیرامون اهمیت موضوع محیط زیست و اکولوژی سیمای سرزمین پرداختند.

گفتنی است: نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین با تلاش دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدف گسترش و ترویج دانش اکولوژی سیمای سرزمین در ایران، تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصین، دانشجویان و فعالان در عرصه منابع طبیعی با رویکرد سیمای سرزمین، معرفی فعالیت های این انجمن بین المللی و جذب اعضای فعال در این زمینه از صبح امروز به مدت دو روز در این دانشگاه آغاز به کار کرد.

پاسخ فعالان زیست محیطی اصفهان به جمعی از فعالان زیست محیطی خوزستان

باسمه تعالی

نامه تنی چند از فعالان خوزستان را دیدیم و قلبمان آکنده از افسوس و دریغ گشت. کسانی که در این نامه از دفاع مقدس مردم ایران در برابر ددمنشان تاریخ گواه گرفتند، از «خیابان‌های پر از شهید خرمشهر، و از میان خون مظلومیت کوچه خاکی‌هایی که ردپای هشت سال غیرتشان در جای جای تاریخ و خاطرات ایران بزرگ تا ابد باقی خواهد ماند» یاد کردند. از «کرانه‌های بغض بهمن‌شیر و نخل‌هایی که سرشان را در قمار با مردانگیشان باختند که حالا ما بر سر هر تپه‌ای شیپور و رقص پیروزی پرچم سه رنگ مقدسمان را به نظاره بنشینیم» ، و اینها را گواهی بر مظلومیت مردمانی از این خطه مظلوم در برابر «تمامیت خواهی دولتمردان و مردم اصفهان» دانستند که سرمایه‌های بومی مردم ایران را به یغما می برند. شهری که  «آقازاده‌ها و دولتمردانش سنگینی بار خود را به دوش خسته خوزستانی ها» تحمیل کرده اند. جملات پر از خشمی که در پایان به درخواست عدم انتقال آب سرشاخه های کارون به روی اصفهان ختم می شود. نویسندگان این طومار گویا ایثارگری های مردم اصفهان در هشت سال دفاع مقدس را در پس بغض و کینه از یاد برده اند. هنوز مدت زمان زیادی از آخرین تشییع باقیمانده های پیکر جگرگوشگان مردم اصفهان نمی گذرد. بقایایی که در کنار همرزمانشان جای گرفتند تا به ما یادآوری کنند زمانی که هدف، حفظ خاک وطن است، دیگر خوزستان و اصفهان دو استان غریبه نیستند، اینها همه جزیی از ایرانند که وقتی خوزستانش در چنگال دشمن غدار گرفتار می آید نوبت اصفهانی است که جانفشانی کند، نه به اندازه سهمش از جمعیت کشور که در آن صورت تعداد شهدای اصفهان به طرز حیرت آوری بیش از سایر استان ها و از جمله خوزستان نبود. منتی نیست، زیرا آن روزها صحبت از آب و نان نبود، ولی از کسانی که دولتمردان را با آقازاده ها یکسان می گیرند باید پرسید مگر مردم اصفهان کیانند؟ چند درصد از مهاجران شهرهای اهواز و آبادان و خرمشهر و دهها شهر و روستای خوزستان که در آن هنگامه آتش و ویرانی از دیار خود به اصفهان کوچ کردند و مهمان عزیز مردم اصفهان بودند و هستند، به موطن خود بازگشته اند؟ و مگر نه آنکه بسیاری از این مردم از استان های همجوار بویژه چهارمحال و بختیاری یعنی سرشاخه های کارون و زاینده رود به این دیار آمده اند. آیا اصفهانی های «تمامیت خواه» از آنان طلب آب کردند که اکنون برای گذر رودخانه خشک زاینده رود از دیارشان باید پاسخگوی مدعیان باشند؟ مردم اصفهان کسانی هستند که دو سوم فولاد، بیشترین میزان تولید بنزین، برق، مصالح ساختمانی و صدها کالای مورد نیاز کشور را تولید می کنند و یکبار هم نگفته اند فولاد ما، بنزین ما، برق ما، و.... در حالیکه نصیب آنها از این تولید تنها آلودگی، سرطان، ام اس و صدها بیماری جسمی و روحی دیگر است. آیا شایسته نیست که در این واویلای ناسپاسی به طبیعت، همه دوستداران محیط زیست به ریسمانی واحد چنگ زده و اصفهانی و خوزستانی در کنار هم، فکری به حال رودخانه های کارون و زاینده رود کنند؟ آن هم با منطق و دیدگاه های کارشناسی که در آن صورت همه فرهیختگان، از جای جای این مرز و بوم می توانند با تحلیل علل این وقایع تلخ، راهکارهای ممکن برای حل این مشکلات را جستجو نمایند، در اینجا لازم است برای تنویر افکار مردم فهیم و آزاده خوزستان آمار زیر ارائه گردد:

1- از مجموع 25 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر حوزه کارون بزرگ، ده میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون متر مکعب در 25 سد، قابل تنظیم است. در بهترین شرایط ترسالی مجموع آبی که توسط تونل های اول و دوم کوهرنگ و چشمه لنگان به حوضه آبخیز زاینده رود منتقل می گردد 700 میلیون متر مکعب است، یعنی 8/2 درصد منابع آب تجدید پذیر و 7/6 درصد آب قابل تنظیم توسط سدهای حوضه کارون. آیا علت کم آبی حال حاضر کارون این میزان برداشت است؟

2- آمارها نشان می دهد که از 700 میلیون متر مکعب آب منتقل شده از حوضه کارون به منطقه مرکزی کشور، در شرایط تر سالی حداقل 150 میلیون متر مکعب به مصرف صنعت می رسد، صنعتی که فولاد و انرژی کل کشور و نه فقط مردم اصفهان را تأمین می کند. همچنین حدود 75 میلیون متر مکعب به یزد منتقل می گردد. کاهش ورودی آب در شرایط خشکسالی، نظیر آنچه در سال های اخیر اتفاق افتاده کوچکترین خللی به این رقم (225 میلیون متر مکعب) وارد نمی کند و تنها مردم، بخصوص کشاورزان اصفهانی باید رنج کم آبی را به جان خسته خود بخرند. زاینده رود هم اکنون خشک است و آبی برای کشاورزی مردمان دارای حق آبه هزاران ساله این حوضه وجود ندارد. این امر نشانه این است که همان 700 میلیون متر مکعب روی کاغذ هم بطور کامل منتقل نشده است.

3- عدالت اجتماعی ایجاب می نماید که همه مردم کشور از حداقل امکانات زندگی برخوردار گردند. محرومیت، تنها نداشتن منزل مسکونی و اتومبیل نیست، بلکه سایر نیازهای زیستی انسان ها را نیز در بر می گیرد و در این میان مهمترین نیاز زیستی انسان پس از هوا، آب است. بررسی ها نشان می دهد که حوضه میانی زاینده رود با سرانه حدود 600 متر مکعب (آب قابل تجدید در سال به ازاء هر نفر)، از نظر معیارهای سازمان ملل در وضعیت بحران جدی قرار دارد. این در حالیست که سرانه آب کشور حدود سه برابر و سرانه آب حوضه کارون بزرگ، 9 برابر این میزان است، ولی ماجرا به همینجا ختم نمی گردد. ورودی آب حوضه زاینده رود به استان اصفهان دائما در حال کاهش است و این امر پیامدهای فاجعه باری برای کشاورزان این استان در پی داشته است. سطح زیر کشت محصولات آبی حوضه زاینده رود در  استان اصفهان به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده و کشاورزان آبرومند این منطقه را نیازمند کمک های کمیته امداد امام خمینی نموده است.

4- سال هاست که از طرف برخی از مسئولین و نمایندگان استان های خوزستان و چهامحال و بختیاری انتقادات شدیدی بدلیل کشت برنج متوجه کشاورزان اصفهانی می گردد. ایشان این نوع کشت را مغایر با الگوی کشت صحیح دانسته و آنرا نشانه بی برنامگی مدیران کشاورزی استان و یکی از دلایل اصلی کاهش و خشکی آب زاینده رود می دانند. این در حالی است که سطح زیر کشت برنج در استان اصفهان با سابقه چند صد ساله، در طی چند سال گذشته به کمتر از یک سوم تقلیل پیدا کرده و به 6 هزار هکتار رسیده است. از این مسئولین باید پرسید اگر کشت برنج در حوضه زاینده رود خطاست، افزایش دو برابری کشت برنج در استان خوزستان و افزایش20 درصدی تولید آن در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال قبل چه توجیهی دارد؟ توضیح اینکه در سال زراعی 92-91، سطح زیر کشت این محصول در استان خوزستان 100 هزار هکتار بوده است و تبخیر بسیار زیاد از سطح این مزارع (تبخیر از سطح آزاد آب در مناطق گرم استان خوزستان تا 2 برابر استان اصفهان می باشد) مصرف آب ناشی از کشت برنج را در آن منطقه بسیار بالا می برد.  

5- دیدگاه استانی به مسائل ملی نظیر آب مشکلات زیاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد می نماید. ایجاد نارضایتی به دلیل تبلیغات نادرست و تحریک احساسات مردم، پدیده نویی است که در ده سال اخیر تبعات زیانباری برای کشور در پی داشته است و در این میان مردم استان اصفهان بدلیل تصمیمات توسعه ای در سطح ملی، بخصوص در زمینه مسائل آب همواره مورد هجمه برخی از مسئولین استان های مجاور بوده اند. این تحرکات در استان اصفهان نیز می توانست اتفاق بیافتد، زیرا در حدود سه برابر آبی که در حال حاضر از سرشاخه های کارون به حوضه زاینده رود منتقل می شود، از منطقه سمیرم استان اصفهان خارج و به خوزستان وارد می گردد. لیکن مردم و مسئولین استان اصفهان پذیرای این تفرقه افکنی ها نیستند، کارون کم آب همان قدر برای مردم اصفهان تأسف بار است که زاینده رود خشک، ولی وضعیت زاینده رود در حال حاضر بمراتب غم بارتر از کارون است. در حال حاضر موجودی آب سد زاینده رود به 10 درصد حجم مخزن رسیده است. این بدان معناست که تا یکی دو ماه آینده حتی آبی برای شرب شهروندان اصفهانی باقی نمی ماند. آب کارون هم نتوانسته است زندگی را به زنده رود برگرداند، زیرا بخش زیادی از این آب، بدلیل برداشت های قانونی و غیر قانونی در بالادست حوزه، حتی به پشت سد زاینده رود هم نمی رسد و مقدار بیشتری در ادامه مسیر (بیشتر در استان چهارمحال و بختیاری) برداشت          می شود. این برداشت ها بوسیله پمپ و صرف مقادیر زیادی انرژی الکتریکی یارانه ای انجام می گردد و آب برداشت شده، جهت آبیاری باغ های تازه تأسیس در اراضی منابع طبیعی و در بسیاری از موارد در مناطق صخره ای فاقد پتانسیل تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

6- در همین راستا پیشنهاد می گردد فعالان خوزستانی که بدنبال مقصر در کوچه پس کوچه های شهر اصفهان     می گردند، علت کم آبی کارون را در جای دیگر جستجو کنند. یافتن این علل نیز خیلی دشوار نیست، تقارن کم آبی کارون با آبگیری سدهای جدید در حوزه کارون بزرگ نظیرکارون 3 ، 4 و گتوند توهم نیست. درهمین زمان که موجودی آب سدها در کمترین میزان خود است و معترضین در شهر اهواز حلقه های انسانی به دور کارون تشکیل می دهند، موجودی آب شش سد مهم حوضه کارون بزرگ هشت میلیارد و هشتصدو بیست و شش میلیون متر مکعب است. با نگهداری آب در مخازن این سدها امکان افزایش صدها هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان  خوزستان فراهم گشته است. همچنین سطح بسیار زیاد این مخازن، امکان تبخیر گسترده و نفوذ عمقی را افزایش داده است، به نحوی که میزان آن نزدیک به کل آب منتقل شده به حوضه زاینده رود است، علاوه بر این، یکی از اهداف احداث این سدها تولید برق آبی بویژه در مواقع کمبود تولید برق (بیشتر در زمستان به علت عدم امکان تأمین گاز برای نیروگاه های گازی) است. این امر موجب می گردد تا در سایر مواقع، نیاز آبی پایین دست سد بدلیل عدم رها سازی آب، تأمین نگردد. این همان توسعه ناپایداری است که گریبان دو استان اصفهان و خوزستان را گرفته است و نمونه مشابه آن در مورد دریاچه ارومیه بر همگان عیان است. ، بله، باید از خود بپرسیم مگر خشکی دریاچه ارومیه حاصل انتقال آب رودخانه های منتهی به آن به حوضه های دیگر بوده است؟

7- در نتیجه راه اندازی تونل بهشت آباد 580 میلیون متر مکعب به منطقه مرکزی کشور منتقل خواهد گردید. نصف این میزان در استان های یزد و کرمان  و بقیه در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری مصرف خواهد شد. اگر این پروژه منجر به خشک شدن کارون شود، هیچ اصفهانی به انجام آن راضی نیست، بخصوص اگر این آب به مصرف صنایع آلاینده ای بیانجامد که نفس مردم این شهر را به شماره انداخته است. تشخیص تأثیر واقعی انجام این پروژه تنها با کار دقیق کارشناسی توسط متخصصین آب، کشاورزی، محیط زیست و مسائل اقتصادی و اجتماعی میسر است و لذا ما فعالان عرصه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی استان اصفهان تقاضا داریم که بجای تهمت زدن به یکدیگر زمینه برای بحث های کارشناسی بین متخصصین مربوطه فراهم گردد، همچنین از همه مسئولین ذیربط در وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بخصوص رئیس جمهور محترم تقاضامندیم که با عمل به قانون و مقررات موجود نظیر قانون توزیع عادلانه آب، همچنین نگاه حوزه ای به مبحث مهم آب و نهایتا توجه به آمایش سرزمین در فعالیت های توسعه صنعت و کشاورزی، از بخشی نگری و رقابت ناسالم بین استان ها جلوگیری و زمینه پیشرفت و توسعه متوازن مناطق مختلف کشور با رعایت کلیه جنبه های زیست محیطی و عدالت اجتماعی فراهم گردد.

جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز                          

 جمعیت طبیعت یاران

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست                                           

کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان

نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان                                                       

کانون هماهنگی حمایتی تشکل های بخش کشاورزی استان اصفهان

توجه :  بیانیه جمعی از فعالان خوزستان در پست قبلی قابل ملاحظه است