محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

مقاله/ کودکان و آلودگی محیط زیست

کودکان و آلودگی محیط زیست



  • کودکان:

درمورد این که کودکان دقیقا درچه گروه های سنی قراردارند، یک توافق کلی وجود ندارد، WLO (سازمان جهانی کار) و UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) همه افراد زیر ۱۵ سال راکودک معرفی می کند واین درحالی است که پیمان نامه جهانی حقوق کودک همه افراد زیر ۱۸سال را کودک برمی شمارد.

  • محیط زیست (Environment):

محیط زیست دریک تعریف کلی عبارتست ازمجموعه شرایط  بیرونی که درطول عمر یا زندگی یک موجود زنده، مانند انسان بر او اثرمی گذارد. به این ترتیب نورخورشید، آب، هوا، اقلیم، گیاهان، جانوران و سایر موجودات بی جان وجاندار که برروی سیاره زمین وجود دارند و با یکدیگر در ارتباط دوسویه هستند، محیط زیست انسان را تشکیل می دهند. البته از محیط زیست تعریف های گوناگونی وجود دارد که ازآن ها چشم پوشی می نماییم. محیط زیست ومنابع موجود درآن، در واقع محل زندگی و تامین کننده اصلی ترین نیازهای انسان به شمارمی آید. با وجود این، در سال های گذشته، با رشد فزاینده جمعیت وپیشرفت های تکنولوژیکی، روند بهره برداری از منابع موجود در زمین نیز بیشتر شده است و در یک کلام محیط زیست انسان دستخوش تخریب وآلودگی قرارگرفته است)ادامه. . . .

  ادامه مطلب ...

گفتگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی تالابها

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در بارة تالاب گاوخونی   به مناسبت روز جهانی تالابها


تالاب گاوخونی؛ چند قدم مانده به مونترو


تالاب گاوخونی بزرگترین و مهمترین گستره آبی موجود در مرکز ایران است که سطح آبگیر آن بالغ بر 47 هزار و 600 هکتار است. این تالاب پایاب زاینده‌رود است که در قسمت جنوب استان اصفهان قرار دارد و طی سالیان دراز، زاینده‌رود پس از تأمین آب آشامیدنی و مشروب کردن زمینهای کشاورزی منطقه بختیاری و قسمتهایی از استان اصفهان به این تالاب منتهی شده است.

خبرگزاری ایسنا نوشت : حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که تاکنون 33 تالاب در لیست کنوانسیون رامسر با 22 عنوان ثبت شده است.

تالاب گاوخونی بزرگترین و مهمترین گستره آبی موجود در مرکز ایران است که سطح آبگیر آن بالغ بر 47 هزار و 600 هکتار است. این تالاب پایاب زاینده‌رود است که در قسمت جنوب استان اصفهان قرار دارد و طی سالیان دراز، زاینده‌رود پس از تأمین آب آشامیدنی و مشروب کردن زمینهای کشاورزی منطقه بختیاری و قسمتهایی از استان اصفهان به این تالاب منتهی شده است.

 تالاب گاوخونی از سال 1975 میلادی به‌ عنوان یک تالاب بین‌المللی در فهرست کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده، به ‌همین دلیل دولت و ملت ایران ملزم و متعهد به حفاظت از آن هستند، اما در سال‌های اخیر عدم تخصیص حق آبه و خشکسالی موجب شد تالاب که تنها در برخی از ترسالی‌ها، شاهد عبور و حضور اندکی آب همراه با فاضلابها، زه آبها، گندابها و پساب‌های سرازیر شده از سایر نقاط بالادستی در آن هستیم، تبدیل به شوره‌زاری شود.

حال نکته قابل توجه اینکه نخستین اجلاس رسمی مبنی بر توجه به تالاب‌ها و حفاظت از این زیست‌بوم‌های مهم در سال 1971 و با حضور نمایندگان بیش از 140 کشور در ایران و در شهر رامسر برگزار شد، اما متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تالاب در معرض تغیرات شدید اکولوژیک را برای خروج از لیست این کنوانسیون دارد.

معدودی از تالاب‌های موجود در فهرست مونترو مربوط به تالابهای کشور ماست

یک کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب‌ها خدمات گسترده‌ای به طبیعت و انسان عرضه می‌کنند، بیان کرد: تغذیه آبهای زیرزمینی، تنظیم جریان‌های سطحی، جلوگیری از نفوذ آبهای شور به آبهای سطحی و زیرزمینی، حفظ سیمای طبیعی زمین در برابر نیروهای طبیعی مانند فرسایش بادی، نگهداری رسوبها، نگهداری مواد غذایی، پاکسازی مواد سمی و ‌آلوده، تولید فرآورده‌های طبیعی مانند آب، انرژی، آبزیان و علوفه، حفظ گونه‌های وحشی و جاذبه‌های گردشگری شماری از خدمات تالاب‌ها است.

محمود سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: با وجود فایده‌های بسیاری که تالاب برای طبیعت و انسان دارد متاسفانه این زیست‌بوم‌ها در بسیاری از نقاط جهان از جمله در کشور ما تحت تأثیر عوامل طبیعی یا انسانی، تهدید به نابودی شده و می‌شوند و آبگیرهای بین‌المللی از جمله تالاب گاوخونی و دریاچه ارومیه طی سالهای اخیر در نتیجه خشکسالی و تعرض انسان به حق‌آبه طبیعی آنها خشک شده‌اند.

این فعال زیست محیطی با اشاره به لیست "مونترو" که نام تالاب‌های در معرض خطر نابودی در آن ثبت می‌شود، بیان کرد: متاسفانه معدودی از تالاب‌های موجود در این فهرست مربوط به تالابهای کشور ماست که البته اقداماتی در جهت احیای تالابهای مورد نظر و حذف نام آنها از فهرست تالابهای در خطر صورت گرفته است.

مهمترین مشکل تالاب گاوخونی، قطع حق‌آبه آن است

سلطانی با بیان اینکه طی چند دهه اخیر به علت بارگذاری بیش از حد صنعتی و عمرانی در استان اصفهان و بهره‌برداری نادرست و بیش از حد آب زاینده‌رود، یعنی منبع اصلی تغذیه تالاب گاوخونی، جریان طبیعی این رودخانه به کلی قطع شده است، افزود: مختصر آب موجود در پایین دست رودخانه و نقاط مشرف به تالاب هم در واقع آبهای شور، تلخ و احتمالا آلوده‌ای است که از قسمتهای کویری منطقه زه‌کش شده و به بستر رودخانه وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل تالاب گاوخونی مانند سایر تالابها، قطع حق‌آبه آن است، خاطر نشان کرد: آنچه در باره گاوخونی اهمیت دارد، تصور نادرست برخی افراد حتی مدیران و تصمیم‌گیران درباره این تالاب است که آن را با نام باتلاق یا جایی که ارزش وجودی نداشته یا جایی برای تخلیه فاضلابها می‌شناسند.

این کارشناس ارشد محیط زیست تصریح کرد: با گذشت زمان و اقدامات مؤثری که طی سالهای اخیر صورت گرفته، این ذهنیت کمی اصلاح شده، ولی کافی نیست.

تالابها در شمار زیست‌بوم‌هایی هستند که بیش از همه در دسترس انسان قرار دارد، منبع اصلی تغذیه آب آنها شدیدا وابسته به مصارف آب توسط انسان بوده و از نظر آلوده شدن آب بسیار حساس است و متأسفانه بسیاری از خدمات و کارکردهای تالابها برای همگان شناخته شده نیست.

 

جایزه دکتر ابتکار

جهت اطلاع سازمانهای مردم نهاد زیست محیطیِ وفعالان محیط زیست و خبرنگاران محیط زیست

بسمه تعالی 

جایزه دکتر تقی ابتکار

برای دانشوران و فعالان محیط زیست – اسفند 1390‏

دوره هفتم 

 

مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست هر سال از بین تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری براساس رای ‏هیات داوران جوایزی اعطاء می کند.

‏ فعالیت های انجام شده می تواند شامل موارد زیر باشد :

‏ ‏۱- ابداعات، اختراعات و طرح هایی که در جهت جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط زیست باشد.

‏ ‏۲- خلاقیت ها (نظری و کاربردی ) و ابتکاراتی که با اجرای آن آلودگی و تخریب محیط زیست کاهش پیدا کند.

‏ ‏۳- ارایه طرح های علمی که موجب نجات گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض گیاهان و جانوران شود.

‏ ‏۴- فعالیت هایی که به سبب آن دانش زیست محیطی جامعه ارتقاء یافته و فرهنگ زیست محیطی در سطحی فراگیر اشاعه یابد.

‏ مدارک لازم :

‏ ‏۱- تکمیل فرم درخواست

‏ ‏۲- شرح کامل فعالیت انجام شده به صورت تایپ شده با نرم افزار ‏WORD‏ به همراه‏CD ‎‏ مربوطه

‏ ‏۳- خلاصه فعالیت انجام شده در ۱۰ خط

‏ ‏۴- مدارک، مستندات، عکس ها، نقشه ها و سایر اسنادی که مربوط به فعالیت مورد نظر باشد.‏

‏۵- یک قطعه عکس ۳* ۴پشت نویسی شده 
 
 

‏ فرم تقاضای شرکت در هفتمین دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار از سوی مرکز صلح و‎ ‎محیط زیست

برای دانشوران و فعالان محیط زیست – اسفند 1390

نام :                                                  نام خانوادگی :                                                                           سال تولد‎:‎‏

محل تولد‏‎: ‎‏                                     میزان ‏تحصیلات :                                         شغل فعلی :‏

اهم دلایل دریافت جایزه محیط زیست :‏ 

نشانی محل کار :‏

نشانی منزل :

‏ پست الکترونیکی :

شماره تلفن همراه:‏

تاریخ تکمیل فرم:

‏ ‎ ‏ امضاء ‏

مدارک می بایست به همراه فرم تقاضای شرکت، به صندوق پستی تهران ۱۶۵- ۱۹۵۷۵ حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه 1390 ارسال شود. در صورت نیاز ‏به اطلاعات تکمیلی پست الکترونیکی ‏ info@pengoo.ir خواهد بود.

درگذشت همکار قدیم

کامبیز بهرام سطانی هم رفت



ضمن عرض تسلیت به همسر گرامی و یگانه دخترش و همچنین تسلیت به بقیه
بستگان؛ دوستان و آشنا یان به اطلاع می رسانم مراسم تشییع پیکر این طبیعت مرد دوست داشتنی ایران، ساعت 8:30 صبح روز  یکشنبه، دوم بهمن 1390 از مقابل شرکت مهندسین مشاور رویان، واقع در یوسف آباد، خیابان جهان آرا، پلاک 25 - نبش خیابان ۱۴/۱ جنب مسکن آفاق - تا
بهشت زهرا انجام خواهد شد

روانش شاد باد