محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

پارک ملی کلاه قاضی هم کاغذی شد

واگذاری حتی یک سانتیمتر از پارک ملی کلاه قاضی   

تخلف آشکار از قوانین است

 

خبرگزاری ایسنا - صنم فارسیمدان  

مناطق حفاظت شده نمونه‌هایی از طبیعت دست نخورده و پناهگاه انواع گیاهان و جانوارانی است که در شرایط کنونی و با توجه به دست اندازی انسان بر جای جای طبیعت پشتوانه حیات حیوانات به شمار می‌آید.

متاسفانه با افزایش جمعیت و تغییر شیوه‌های زندگی در جهان موجودیت مناطق حفاظت شده به ویژه پارک‌های ملی نیز در حال تغییر است. توسعه صنعتی و گسترش شهرنشینی دو عامل مهم تخریب و برهم زدن امنیت طبیعت در تمام جهان محسوب می‌شود که موجودیت مناطق طبیعی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)‌منطقه اصفهان، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی یکی از مناطق منحصر به فرد کشور می‌باشد که مجاورت آن با تعدادی شهر و روستا از جمله شهر جدید بهارستان خالی از خطر نیست و در روند حفاظت از این زیستگاه تاثیر گذار است.

چندی پیش کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت با واگذاری بخش‌هایی از اراضی این پارک ملی و پناهگاه حیات وحش برای توسعه شهر جدید بهارستان موافقت کرد.

***اداره کل حفاظت محیط زیست در تصمیم گیری‌های کلان کشوری دخیل نیست

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری دخیل نیست، گفت: واگذاری 260 هکتار از اراضی حاشیه‌ای پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی به منظور توسعه شهر جدید بهارستان توسط کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت به تصویب رسیده است.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان پس از دریافت این مصوبه اقدامات گسترده‌ای را برای اصلاح آن آغاز کرده است، افزود: مراحل اصلاح این مصوبه طی شده است و موافقت وزیر راه و مسکن نیز به دلیل سفرهای استانی به هفته آینده موکول شده است.

***طبق توافقات قبلی 260 هکتار از اراضی کلاه قاضی واگذار می‌شود
وی با اشاره به اینکه شرکت عمران بهارستان دوازده سال پیش برای بیش از یک هزار و 200 هکتار از اراضی این منطقه سند تهیه کرده است، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست با ارایه شکایت به سازمان بازرسی کشور، تشکیل جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور و تصویب شورای عالی خواستار باز پس‌گیری این اراضی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اصلاح مصوبه واگذاری بخشی از اراضی پارک ملی کلاه قاضی با ابطال قطعی اسناد مالکیت و بازپس گیری این اراضی صورت می‌گیرد، اظهارکرد: 260 هکتار از مناطق حاشیه‌ای پارک ملی کلاه قاضی در اصلاح مرز این پارک و شهر بهارستان طی توافقات قبلی رییس این سازمان و وزرای مربوطه به توسعه شهر جدید بهارستان اختصاص می‌یابد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه قسمت‌هایی از این پارک ملی به دلیل مجاورت با معادن شن و ماسه، عبور خط لوله گاز و باند فرودگاه ارزش زیست‌گاهی ندارد، بیان کرد: طی توافقات صورت گرفته در سالهای گذشته واگذاری 260 هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی درحالی صورت می‌گیرد که به ازای آن 700 هزار هکتار از مناطق استان اصفهان به مناطق حفاظت شده تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه واگذاری اخیر برخلاف میزان مورد توافق سال‌های گذشته بوده است، ادامه داد: واگذاری اراضی پارک‌های ملی بدون مصوبه شورای عالی غیر قانونی است، اما این واگذاری به تصویب شورای عالی رسیده است.

***اداره کل حفاظت محیط زیست با توسعه شهر بهارستان مخالف است
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: واگذاری 870 هکتار از این اراضی درحالی مطرح شده است که در گذشته تنها با واگذاری 260 هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی موافقت شده بود که موجب اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان شد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه این اداره به هیچ وجه موافق توسعه شهر بهارستان به ویژه به سمت شرق نیست، خاطرنشان کرد: توسعه شهری به سمت مناطق حفاظت شده توصیه نمی‌شود و حریم میان سکونتگاه‌های انسانی و محیطی حفاظت شده باید رعایت شود.

***عدم توافق برای واگذاری بخشی از این پارک به کنار گذر شرقی اصفهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به عدم توافق برای واگذاری بخشی از این پارک به کنار گذر شرقی اصفهان تصریح کرد: این اداره کل تلاش می‌کند تا با مسیر این کنار گذر و عبور آن از قلعه شور از تعدی به پارک ملی کلاه قاضی جلوگیری کند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه مسایل مرتبط با حوزه محیط زیست فردی نیست و علاوه بر مقابله سازمان محیط زیست باتقاضاهای تمام نشدنی ارگان‌ها مردم نیز باید بیشتر حساس باشند، اذعان کرد: برای حفظ محیط زیست علاوه بر اهرم‌های قانونی تمام افراد جامعه باید نسبت به دخل و تصرف در زیستگاه‌های بکر باقی مانده حساس باشند، چراکه پارک‌های ملی متعلق به تمام مردم ایران است.

***مدیران سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگو باشند 

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: موضوع واگذاری بخشی از محدودة پارک ملی کلاه قاضی به شهر بهارستان در زمان وشرایطی مطرح گردیده و متاسفانه توسط مسؤولان ذی‌ربط نیز تایید شده که واگذاری عرصة مناطق حفاظت شده به ویژه پارکهای ملی به غیر، در قوانین موجود به صراحت ممنوع اعلام گردیده است.

محمود سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان،با اشاره به اینکه حتی برای استقرار فعالیتهای انسانی در مجاورت این مناطق نیز حریم تعیین شده است، افزود: چگونه بخشی از پارک ملی کلاه قاضی به شهر بهارستان واگذار شده است؟ این پرسشی است که مدیران سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگو باشند .

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1354 که در سال 1371 نیز اصلاح گردیده و لازم الاجرا می‌باشد به صراحت اعلام شده مناطقی با عنوان پارک ملی، منطقه حفاظت شده و مانند آن که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد قابل واگذاری به غیر نمی‌باشد، بیان کرد: در این قانون ورود به پارک ملی و هر گونه دخالت در سیمای طبیعی آن ممنوع گردیده است.

***پارک ملی کلاه قاضی شکارگاه نیست 

سلطانی با بیان اینکه پارک ملی کلاه قاضی نه تنها شکارگاه نیست، بلکه حتی ورود غیر، شکار و یا دخل و تصرف در آن نیز ممنوع است، گفت: در قوانین موجود واگذاری پارک‌های ملی و دیگر مناطق حفاظت شده به غیر ممنوع است.

وی بابیان اینکه پارک ملی کلاه قاضی برخلاف اظهارات برخی افراد از جمله گفتگوی تلفنی روز 19 مهرماه سال جاری آقای فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس با رادیو جوان ، یک شکارگاه نیست، ادامه داد: نه تنها در پارک ملی کلاه قاضی، بلکه در دیگر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست شکار ممنوع است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه پارک ملی کلاه قاضی یک منطقه طبیعی است که به لحاظ شرایط زیستی ویژه از جمله زیست جمعیت قابل توجهی کل، بز وحشی ، آهو و دیگر جانوران وحشی که در شمار سرمایه‌های زیستی کشور می‌باشد، اذعان کرد: این پارک ملی از اوایل دهة 1330 تاکنون تحت حفاظت قرار داشته و زحمات و هزینه‌های زیادی صرف حفظ شرایط طبیعی آن شده و سعی شده از تجاوز و دخالت‌های انسانی دور نگاه داشته شود .

سلطانی با اشاره به اینکه این منطقه یکی از 25 منطقه طبیعی در کشور است که عنوان پارک ملی دارد، تصریح کرد:کلاه قاضی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود یعنی مجاورت با شهر اصفهان و مناطق صنعتی و خدماتی از اهمیت خاصی برخوردار است .

***ایجاد یک منطقه طبیعی در شرایط کنونی غیرممکن است
وی خاطر نشان کرد: تجاوز، تصرف و تخریب یک منطقه طبیعی نیاز به امکانات و هزینه چندانی ندارد در صورتی که ایجاد یک منطقه طبیعی در شرایط کنونی غیرممکن بوده و بازسازی یا حفظ آن نیز نیازمند امکانات و زمان بسیار زیاد با ضریب موفقیت بسیار کم است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه پارک ملی کلاه قاضی نمونه‌ای از طبیعت دست نخورده استان اصفهان و کشور است، ادامه داد: متاسفانه طی دهه‌های اخیر هر از چندگاهی به بهانة اجرای طرح‌های به اصطلاح توسعه مورد توجه و طمع افراد، گروهها و سازمان‌های متعددی قرار گرفته و هر بار نیز سازمان حفاظت محیط زیست انرژی زیادی را صرف حفظ موجودیت این منطقه و دفع این هجوم‌ها کرده است .

***موجودیت سازمان حفاظت محیط زیست زیر سؤال می‌رود
سلطانی با بیان اینکه طرح موضوع واگذاری قسمتی از این منطقه ( به هر میزان و به هر منظور ) و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با اصل این موضوع، بیش از پارک ملی کلاه قاضی‌ موجودیت خود سازمان حفاظت محیط زیست را زیر سؤوال می‌برد، اضافه کرد: با توجه به قوانین موجود و صراحت آن مبنی بر ممنوعیت واگذاری عرصه‌های طبیعی حفاظت شده به غیر، موضوع این واگذاری در عین مغایرت با قانون چه اعتباری می‌تواند داشته باشد !؟

وی گفت: البته ممکن است سازمان حفاظت محیط زیست ادعا کند که طی چند سال اخیر، بخشهایی از مناطق آزاد و مستعد کشور به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و بر وسعت این مناطق افزوده شده است که البته توجیه درستی نیست و پشتوانة قانونی ندارد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در قانون پیش‌بینی نشده و نباید هم می‌شد که در ازای افزایش سطح مناطق حفاظت شده، قسمتهایی از این مناطق را می‌توان واگذار کرد و اقدامی که در خصوص پارک ملی کلاه قاضی صورت گرفته تخطی آشکار از قوانین موجود است .

***اصلاح مصوبه، کم یا زیاد کردن میزان واگذاری فاقد وجاهت قانونی است
سلطانی با اشاره به اعلام اصلاح بخشی از این مصوبه از قول برخی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و یا نمایندگان اصفهان در پاسخ به واکنش عمومی نسبت به این تخلف آشکار اظهارکرد: شایان ذکر است که وقتی اصل موضوع در مغایرت تام با قوانین موجود قرار دارد، اصلاح موافقت نامه و احتمالا کم یا زیاد کردن میزان عرصة مورد نظر برای واگذاری فاقد وجاهت قانونی است.

وی افزود: این نکته هم نباید فراموش شود که مکان‌یابی شهر بهارستان در محل کنونی از همان آغاز زنگ خطری بود برای موجودیت پارک ملی کلاه قاضی که با تخلیة انبوه نخاله‌های ساختمانی این شهر در پارک ملی آغاز شد ولی متاسفانه توجه چندانی به این موضوع نشد و هشدار کارشناسان جدی گرفته نشد.

اطلاعات موجود از وجود بیش از یک هزار پارک ملی خبر می‌دهد اما واقعیت این است که تعدادی از این پارک‌ها در برابر هجوم تغییرات ناشی از زندگی ماشینی اهمیت خود را به کلی از دست داده و تنها در اسناد و گزارش‌ها نام یا عنوانی از آنها برجای مانده است، بدین سبب از این پارک‌ها بنام پارک‌های کاغذی یاد می‌شود.

ما نیز پیش از اینکه پارک های ملی با هجوم بی امان و ناآگاهانه به طبیعت تبدیل به پارک‌های کاغذی شوند باید با تلاش موضوع حفاظت از طبیعت به ویژه پارک‌های ملی را جدی گرفته و بر اهمیت آن تاکید کنیم.
توضیح : خبرنگار محترم به اشتباه اینجانب را استاد دانشگاه صنعتی معرفی نموده اند

واگذاری حتی یک سانتیمتر از عرصة پارک ملی کلاه قاضی ،

واگذاری حتی یک سانتیمتر از عرصه پارک ملی کلاه قاضی

تخلف آشکار از قوانین موجود

·        پارک ملی کلاه قاضی ، نه تنها شکارگاه نیست ، بلکه حتی ورود غیر ، شکار و یا دخل و تصرف در آن نیز ممنوع است 

·        در اجرای قوانین موجود ، واگذاری پارک های ملی و دیگر مناطق حفاظت شده به غیر ممنوع است

موضوع واگذاری بخش از محدودة پارک ملی کلاه قاضی به شهر بهارستان در زمان وشرایطی مطرح گردیده و متاسفانه توسط مسئولان ذیربط نیز تایید شده که واگذاری عرصة مناطق حفاظت شده بویژه پارکهای ملی به غیر در قوانین موجود به صراحت ممنوع اعلام گردیده است . حتی برای استقرار فعالیتهای انسانی در مجاورت این مناطق نیز حریم تعیین شده است . حال چگونه بخشی از پارک ملی کلاه قاضی به شهر بهارستان واگذار شده ؟ این پرسشی است که مدیران سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگو باشند .

در ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1354 که در سال 1371 نیز اصلاح گردیده و لازم الاجرا می باشد به صراحت اعلام شده مناطقی با عنوان پارک ملی ، منطقه حفاظت شده و مانند آن که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست می باشد قابل واگذاری به غیر نمی باشد .  در اجرای این قانون حتی ورود به پارک ملی و هر گونه دخالت در سیمای طبیعی آن ممنوع گردیده است .

پارک ملی کلاه قاضی برخلاف اظهارات برخی افراد از جمله گفتگوی تلفنی روز 19 مهرماه سال جاری آقای فولادگر نماینده اصفهان در مجلس با رادیو جوان ، یک شکارگاه نیست . نه تنها در پارک ملی کلاه قاضی ، بلکه در دیگر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست شکار ممنوع است . پارک ملی کلاه قاضی یک منطقه طبیعی است که به لحاظ شرایط زیستی ویژه از جمله زیست جمعیت قابل توجهی کل و بز وحشی ، آهو و دیگر جانوران وحشی که در شمار سرمایه های زیستی کشور می باشند از اوایل دهة 1330 تاکنون تحت حفاظت قرار داشته و زحمات و هزینه های زیادی صرف حفظ شرایط طبیعی آن شده و سعی شده از تجاوز و دخالتهای انسانی دور نگاه داشته شود .

این منطقه یکی از 25 منطقه طبیعی در کشور است که عنوان پارک ملی دارد و با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود یعنی مجاورت با شهر اصفهان و مناطق صنعتی و خدماتی از اهمیت خاصی برخوردار است .

واقعیت این است که تجاوز ، تصرف و تخریب یک منطقه طبیعی نیاز به امکانات و هزینیه چندانی ندارد در صورتی که ،  ایجاد یک منطقه طبیعی در شرایط کنونی غیرممکن بوده و بازسازی یا حفظ آن نیز نیازمند امکانات و زمان بسیار زیاد با ضریب موفقیت بسیار کم است .

پارک ملی کلاه قاضی نمونه ای از طبیعت دست نخورده استان اصفهان و کشور است که متاسفانه طی دهه های اخیر هر از چندگاهی به بهانة اجرای طرح های باصطلاح توسعه ، مورد توجه و طمع افراد ، گروهها و سازمانهای متعددی قرار گرفته و هر بار نیز سازمان حفاظت محیط زیست انرژی زیادی را صرف حفظ موجودیت این منطقه و دفع این هجوم ها کرده است .

حال با طرح موضوع واگذاری قسمتی از این منطقه به هر میزان و به هر منظور و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با اصل این موضوع ، بیش از پارک ملی کلاه قاضی ،‌ موجودیت خود سازمان حفاظت محیط زیست زیر سوال می رود که با توجه به قوانین موجود و صراحت آن مبنی بر ممنوعیت واگذاری عرصه‌های طبیعی حفاظت شده به غیر ، موضوع این واگذاری در عین مغایرت با قانون چه اعتباری می تواند داشته باشد !؟

البته ممکن است سازمان حفاظت محیط زیست ادعا کند که طی چند سال اخیر ، بخشهایی از مناطق آزاد و مستعد کشور به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و بر وسعت این مناطق افزوده شده است که البته توجیه درستی نیست و پشتوانة قانونی ندارد . بدین معنی که در قانون پیش بینی نشده و نباید هم می شد که در ازای افزایش سطح مناطق حفاظت شده ، قسمتهایی از این مناطق را می توان واگذار کرد . اقدامی که در خصوص پارک ملی کلاه قاضی صورت گرفته تخطی آشکار از قوانین موجود است .

در پاسخ به واکنش عمومی نسبت به این تخلف آشکار ، از قول برخی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و یا نمایندگان اصفهان نیز اعلام شده که قرار است صورتجلسه مربوط به این موافقت نامه اصلاح گردد . در این خصوص نیز شایان ذکر است که وقتی اصل موضوع در مغایرت تام با قوانین موجود قرار دارد ، اصلاح موافقت نامه و احتمالا کم یا زیاد کردن میزان عرصة مورد نظر برای واگذاری فاقد وجاهت قانونی است .   

این نکته هم نباید فراموش شود که با مکانیابی شهر بهارستان در محل کنونی از همان آغاز زنگ خطری بود برای موجودیت پارک ملی کلاه قاضی که با تخلیة انبوه نخاله های ساختمانی این شهر در پارک ملی آغاز شد ولی متاسفانه توجه چندانی به این موضوع نشد و هشدار کارشناسان جدی گرفته نشد .     

هر 10 هزار هکتار 1 محیط بان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر 10 هزار هکتار یک محیط بان در کشور داریم


به گزارش روابط عمومی و امور رسانه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر 10 هزار هکتار منطقه تحت حفاظت در کشور، یک محیط بان برای حفاظت از عرصه های طبیعی داریم.

'محمد جواد محمدی زاده' روز یکشنبه در حاشیه همایش سراسری محیط بانان برتر سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: خلاء قانونی و کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکلات موجود در عرصه حفاظت از محیط زیست کشور محسوب می شود. وی افزود: در راستای تامین کمبود نیروی انسانی رایزنی هایی با نیروی انتظامی انجام شده و تلاش داریم حفاظت از تمام عرصه های طبیعی به حد مطلوب برسد. وی اظهارداشت: هم اکنون 13 هزار پست سازمانی داریم که فقط سه هزار و 500 نفر در این پست ها استخدام شده اند. محمدی زاده گفت: کمتر از یک سوم نیروهای مورد نیاز را در اختیار داریم که این امر از چالشهای مهم حفاظت محیط زیست محسوب می شود. وی با بیان اینکه محدودیت منابع مالی از دیگر مشکلات پیش رو در حفاظت از عرصه های طبیعی تحت حفاظت است، افزود: به طور جد نیازمند افزایش اعتبارات در زمینه ساخت پاسگاه و تامین تجهیزات تخصصی در حوزه حفاظت محیط زیست هستیم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در این زمینه و به منظور افزایش 40 درصدی اعتبارات محیط زیست در سال آینده توافقاتی با معاونت برنامه ریزی رییس جمهوری انجام شده است. وی با اشاره به نواقص متعدد قانونی اظهارداشت: به دلیل خلاء و نقص قانون، اجرای طرح های مصوب مجلس از جمله طرح جامع حفاظت خاک، طرح جامع منابع آب و طرح جامع کاهش آلاینده ها با مشکلاتی همراه است که باید آن را رفع کنیم

محیط بانان بیمه عمر می شوند

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور رفاه حال محیط بانان در انجام ماموریت ها، بیمه عمر محیط بانان در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته گرفته است.

 

سرهنگ 'حمید رضا خیلدار' در همایش محیط بانان برتر سازمان حفاظت محیط زیست در مشهد افزود:این بیمه عمر برای محیط بانان اختیاری است و بر اساس آن در صورت فوت عادی محیط بانان، مبلغ 15 میلیون تومان و در صورت بروز بیماری تا 20 میلیون تومان به آنها پرداخت می شود.

پارک ملی کلاه قاضی استان اصفهان در معرض تصرف

 

واگذاری 870 هکتار از زمین های پارک ملی و پناهگاه حیات وحش "کلاه قاضی" برای توسعه شهر جدید بهارستان، پنج ماه پیش در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در حالی به تصویب رسیده است که واگذاری زمین های مناطق حفاظت شده مطابق قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست غیر قانونی است.  در همین رابطه سید "احمد خاتون آبادی"، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ایسنا، توضیح داد: اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسداری از منابع طبیعی استان ضعیف عمل کرده است. 
وی با اشاره به غیر قانونی بودن مصوبه کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در واگذاری بخشی از زمین های پارک ملی کلاه قاضی به منظور توسعه شهر جدید بهارستان، اظهار کرد: هر گونه توسعه ای در شهر اصفهان موجب ناپایداری و ناماندگاری این شهر می شود. 
خاتون آبادی با بیان مشکلات کنونی تامین آب و نبود امکانات انتقال فاضلاب شهرک بهارستان، افزود: شهر اصفهان توان زیست محیطی و اکولوژیک افزایش جمعیت را ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که طرح های توسعه شهری باید بر اساس گزارش توجیهی ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت گیرد، گفت: باید از افرادی که این طرح ها را تصویب می کنند پرسید آیا برای توسعه شهرک بهارستان طرح ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته است؟ 
خاتون آبادی با بیان اینکه پارک ملی کلاه قاضی یک کمربند محیط زیستی اطراف شهر اصفهان است، عنوان کرد: کلاه قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است و توسعه مناطق شهری در مناطق حفاظت شده غیر قانونی است.  وی با اشاره به این که مرزهای شهری باید مشخص باشد و گسترش شهرها نباید از این مرزها تجاوز کند، بیان کرد: گسترش شهرهایی که در کنار عوامل طبیعی مانند رودخانه ها به وجود آمده اند محدود است. 
خاتون آبادی با بیان اینکه گسترش شهر در منطقه کلاه قاضی صدمات جبران ناپذیری به گیاهان و جانوران این منطقه وارد می کند، تصریح کرد: برخی گونه های گیاهی و جانوری این منطقه در حال انقراض است و توسعه شهری، حیات آنها را به خطر می اندازد. 
وی با اشاره به محدویت های توسعه شهری و نبود زیر ساخت های مناسب در این مناطق، اضافه کرد: گسترش شهرک بهارستان در حالی انجام می شود که منطقه توان اکولوژیک این گسترش را ندارد. 
خاتون آبادی با بیان این که توسعه شهری موجب رشد کاذب جمعیت اصفهان می شود، ادامه داد: هرگونه توسعه شهری موجب افزایش رشد ناخالص جمعیت و در نتیجه سبب بروز مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اکولوژیکی و زیست محیطی در این مناطق می شود.
این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که تصویب چنین طرح هایی نشان می دهد اداره کل محیط زیست به رسالت خود عمل نمی کند، افزود: ظرفیت تحمل زیست محیطی منطقه اصفهان با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیر زمینی و خشکی زاینده رود کاهش یافته است و هر گونه توسعه غیر کارشناسانه مناطق شهری سم مهلکی برای منابع طبیعی اصفهان به شمار می آید.
 احمد رضا لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تایید واگذاری بخشی از زمین های پارک ملی کلاه قاضی به منظور توسعه شهرک بهارستان به خبرنگار ایسنا گفت: قسمت عمده ای از مصوبه اصلاح می شود. وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حال پیگیری این مصوبه است و بررسی این سازمان در روزهای آینده به نتیجه می رسد.  وی افزود: سازمان محیط زیست کشور این مصوبه را از زوایای مختلف بررسی می کند اما مقدار واگذاری زمین های این منطقه به منظور توسعه شهرک بهارستان هنوز مشخص نشده است.