محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

سخنی سرگشاده با آقای اردکانیان



سخنی سرگشاده 

با جناب آقای دکتر اردکانیان

در بارة مدیریت منابع آب کشور


جناب آقای دکتر اردکانیان

وزیر محترم نیرو 

با درود و آرزوی موفقیت برای شما ـ جنابعالی با توجه به جایگاهی که در آن قرار گرفته¬اید( وزارت نیرو) و بعنوان یک انسان هوشیار، دانا، وقت شناس و . . . بطور طبیعی و مانند بسیاری از کسان حق دارید به عملکرد گذشتة خود افتخار کرده و در عین حال، آیندة خود را بهتر از گذشته تضمین نمایید. اما در مقام یک انسان کامل، معتقد، متخصص، بیدار، واقعیت¬گرا، و کسی که منفعت مردم و کشور و را بر مصلحت خویش ترجیح می¬دهد چه؟ به‌عنوان شخص شجاعی که اگر خطایی کرده و یا در آن مشارکت داشته در صدد جبران آن برآید چه؟ بدیهی است عملکرد هر شخص صادقی می¬تواند همراه آزمون و خطا باشد. مهم این است که شخص با گذشت زمان و درک تازه از شرایط موجود، در صدد شناخت و جبران خطای خود برآید. 

نقش جنابعالی ( بهر میزان، از یک تا صد درصد) در سال 1383 و در مقام معاونت وزارت نیرو در تهیه و تصویب و اجرای لایحة استقلال امور آب استانها و بهم زدن مدیریت یکپارچة حوضه¬های آبی کشور و پیامدهای ناگوار و قابل پیش¬بینی آن برکسی پوشیده نیست. خود شما نیز قطعاٌ و طی این مدت باید بیش از دیگران به این باور رسیده باشید که چگونه تحت تاثیر فضایی که آن زمان بوجود آمده بود، بناحق مدیریت حوضه¬های آبی کشور از هم پاشید، و شد آنچه نباید می¬شد. 

جنابعالی در حال حاضر با شناخت بهتر و بیشتر و با مسئولیت و اختیاراتی بیشتر در جایگاه بالاترین مقام مسئول منابع آب کشور قرار گرفته¬اید. در شرایط کنونی و صرفنظر از اصول و قواعد حکومتی و دولتی و اداری، هم¬اکنون و در باطن خود، یعنی وجداناٌ چگونه می‌اندیشید؟ خودِخود شما، منش و تقوای علمی و تخصصی شما چه حکم می¬کند؟

آشکار است که حفظ پرستیژ اداری ایجاب می¬کند از آنچه در سال 1383 کردید دفاع کنید، که در آن صورت نامتان برای همیشه در پرونده و سوابق قانون شوم تبدیل شرکتهای آب منطقه¬ای به شرکتهای استانی برجا خواهد ماند. 

آیا به این فکر کرده¬اید که خدا فرصت تازه را به شما هدیه کرده تا با اغتنام از فرصت بدست آمده و در جایگاه یک مقام بمعنای واقعی مسئول، تقوا وشجاعت علمی خود را نشان داده و با پذیرش دشواریهای خاص خود، برای لغو قانون استقلال امور آب استانها همت گماشته و مدیریت یکپارچه بر حوضه‌های آبی کشور را احیا کنید؟ در این صورت است که نام شما به‌عنوان کسی که برای تصحیح یک اقدام مهم ولی نادرست همت کرد برای همیشه در نظام مدیریتی کشور برجای خواهد ماند که چنین باد.

کار، کارِ آسانی نیست. نخست رستاخیز درونی شخص جنابعالی را می‌طلبد، آنگاه بحث و مجادله، و شاید کمی مصاف. مصاف با انبوه کسانی که مقام و مسئولیت، دارند اما اطلاعات تخصصی ندارند. کسانی که مسؤلیت ومقام عالی، دارند اما منافع شخصی و محلی خود را بر منافع کشور ترجیح می-دهند. بسیار سخت است اما، جملة معروفی وجود دارد با این مضمون که امکان اشتباه برای همه هست اما شخصیت و تفاوت انسانها در روش جبران کردن اشتباهاتشان است که آنان را از دیگران متمایز می‌سازد.. 

جناب آقای دکتر اردکانیان

مدیریت بر منابع طبیعی در همة جهان، مدیریت جامع و یکپارچه است. حتی در کشور ما نیز مدیریت بزرگترین و حساس‌ترین مناطق حفاظت شده( جنگل گلستان، پارک ملی کویر و مانند آن)، که هر کدام در دو یا سه استان قرار دارند، بر عهدة یکی از استانهاست. مدیریت یکپارچه منابع آب کشور را احیا کنید.  

با احترام 

دهم آبانماه 1397

محمود سلطانی

کارشناس محیط‌زیست و توسعه




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد