محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

روز زمین پاک

زمین را  پاس باید . همه مسؤلیم

 به مناسبت دوم اردیبهشت ( 22 آوریل ) روز جهانی زمین پاک

زمین را  پاس باید . همه مسؤلیم

 به مناسبت دوم اردیبهشت ( 22 آوریل )  

روز جهانی زمین پاک

روز 22 آوریل ، همزمان با دوم اردیبهشت ماه بنام « ‌زمین‌پاک »  نامگزاری شده است . بدین مناسبت نیز برنامه‌های ویژه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمانهای غیردولتی زیست‌محیطی برگزار خواهد شد .

واقعیت این است که محیط زیست ما نه هر روز ، بلکه هر ساعت و هر لحظه دستخوش تغیـیرات گوناگون ، فزاینده و تازه‌ای قرار می‌گیرد . تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ ، تغییر کاربری زمینهای مستعد و تبدیل آن به شهر و جاده و مانند آن ، تخریب جنگلها ، برداشت بی‌رویه از معادن و ذخایر زیر زمین ، بهره‌برداری بیش‌ ا‌ز ‌حد و آلوده‌ کردن منابع آب ، تولید ترکیبهای شیمیایی جدید ، مصرف گرایی و  مانند آن ، در شمار تغییرات گسترده‌ای قرار دارند که برخی پیامدهای زیانبار آن بصورت آلودگی هوا ، آلودگی آب ، فرسایش خاک ، بیابان‌زایی ، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری ، تشدید بلایای طبیعی ، تهی‌شدن لایة ازن و دهها پدیدة دیگر نه تنها انسان ، بلکه موجودیت سیارة زمین را تهدید می‌کنند .  

دخالتهای ناروای انسان در طبیعت و منابع زیستی ( هوا ، آب ، خاک ، گیاهان و جانوران ) با استفاده از ابزار پیشرفتة موجود گسترده‌تر ، شتابنده‌تر و شدیدتر از آن است که بتوان اطلاعاتی بهنگام از این تغییرات و پیامدهای آن ارائه نمود.

          بدون شک پیامدهای بسیاری از دخالتهای انسان و تغییراتی که از آن یاد شد بطور مستقیم و یا غیرمستقیم متوجه سطح زمین و منابع خاک موجود در آن می‌گردد . حتی آلاینده‌های هوا نیز با گذشت زمان و در نتیجة کنشها و واکنشهای فیزیکی و شیمیایی به زمین بازگشته و به منــابع آب و خـاک ، و سرانجام به ‌ زنجیرة غذایی راه می‌یابند . منابع خاک ما‌، در شرایطی پذیرای انبوهی از آلودگیهاست که فرایند پاکسازی یا تصفیة آن بمراتب دشوارتر و گرانتر از تصفیة آب یا هواست . 

با این اشاره می‌توان پی برد که چه بلای بزرگی سطح زمین را تهدید می‌کند . نگاهی به مصرف سرانة انواع فراورده‌های کشاورزی ، دامی ،  صنعتی و معدنی از یک سو ، و سرانة تولید زباله ، فاضلاب و ترکیبهای آلایندة هوا گویای این واقعیت است که همة ما ـ  زن و مرد ، شهری و روستایی و خرد و کلان ـ در آلودگی و تخریب زمین دخالت داریم . به‌همین دلیل برای جلوگیری از تخریب و پاکسازی آن نیز  همة ما مسؤلیم .

          اعلام یک روز یا یک هفته بنام « زمین پاک » و با هدف جلب توجه همگان به زمین و مشکلات زیست‌محیطی آن ، اقدامی است لازم اما کافی نیست . چگونه می‌توان توجه به دشواریهای گوناگون و فزایندة سیاره‌ای آسیب‌پذیر چون زمین را تنها به یک ‌یا چند روز محدود کرد ؟

          روز زمین پاک ، روز یادآوری اهمیت زمین ـ بعنوان تنها زیستگاه ما و نسلهای آینده یعنی فرزندان ما ـ و ضرورت حفاظت آن از هر گونه آلودگی و تخریب است . روز زمین پاک ، انگیزه‌ای برای توجه ویژة ما به این مهم و نیز یادآور مسؤلیت ما در پرهیز کردن و پرهیز دادن از هر نوع تصمیم یا عمل ویران کننده در همة روزهاست . مسؤلیتی که هر لحظه بر دوش آنان که بهتر و بیشتر می‌دانند سنگینی می‌کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد