محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

پارک ملی کلاه قاضی استان اصفهان در معرض تصرف

 

واگذاری 870 هکتار از زمین های پارک ملی و پناهگاه حیات وحش "کلاه قاضی" برای توسعه شهر جدید بهارستان، پنج ماه پیش در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در حالی به تصویب رسیده است که واگذاری زمین های مناطق حفاظت شده مطابق قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست غیر قانونی است.  در همین رابطه سید "احمد خاتون آبادی"، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ایسنا، توضیح داد: اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسداری از منابع طبیعی استان ضعیف عمل کرده است. 
وی با اشاره به غیر قانونی بودن مصوبه کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در واگذاری بخشی از زمین های پارک ملی کلاه قاضی به منظور توسعه شهر جدید بهارستان، اظهار کرد: هر گونه توسعه ای در شهر اصفهان موجب ناپایداری و ناماندگاری این شهر می شود. 
خاتون آبادی با بیان مشکلات کنونی تامین آب و نبود امکانات انتقال فاضلاب شهرک بهارستان، افزود: شهر اصفهان توان زیست محیطی و اکولوژیک افزایش جمعیت را ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که طرح های توسعه شهری باید بر اساس گزارش توجیهی ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت گیرد، گفت: باید از افرادی که این طرح ها را تصویب می کنند پرسید آیا برای توسعه شهرک بهارستان طرح ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته است؟ 
خاتون آبادی با بیان اینکه پارک ملی کلاه قاضی یک کمربند محیط زیستی اطراف شهر اصفهان است، عنوان کرد: کلاه قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است و توسعه مناطق شهری در مناطق حفاظت شده غیر قانونی است.  وی با اشاره به این که مرزهای شهری باید مشخص باشد و گسترش شهرها نباید از این مرزها تجاوز کند، بیان کرد: گسترش شهرهایی که در کنار عوامل طبیعی مانند رودخانه ها به وجود آمده اند محدود است. 
خاتون آبادی با بیان اینکه گسترش شهر در منطقه کلاه قاضی صدمات جبران ناپذیری به گیاهان و جانوران این منطقه وارد می کند، تصریح کرد: برخی گونه های گیاهی و جانوری این منطقه در حال انقراض است و توسعه شهری، حیات آنها را به خطر می اندازد. 
وی با اشاره به محدویت های توسعه شهری و نبود زیر ساخت های مناسب در این مناطق، اضافه کرد: گسترش شهرک بهارستان در حالی انجام می شود که منطقه توان اکولوژیک این گسترش را ندارد. 
خاتون آبادی با بیان این که توسعه شهری موجب رشد کاذب جمعیت اصفهان می شود، ادامه داد: هرگونه توسعه شهری موجب افزایش رشد ناخالص جمعیت و در نتیجه سبب بروز مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اکولوژیکی و زیست محیطی در این مناطق می شود.
این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که تصویب چنین طرح هایی نشان می دهد اداره کل محیط زیست به رسالت خود عمل نمی کند، افزود: ظرفیت تحمل زیست محیطی منطقه اصفهان با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیر زمینی و خشکی زاینده رود کاهش یافته است و هر گونه توسعه غیر کارشناسانه مناطق شهری سم مهلکی برای منابع طبیعی اصفهان به شمار می آید.
 احمد رضا لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تایید واگذاری بخشی از زمین های پارک ملی کلاه قاضی به منظور توسعه شهرک بهارستان به خبرنگار ایسنا گفت: قسمت عمده ای از مصوبه اصلاح می شود. وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حال پیگیری این مصوبه است و بررسی این سازمان در روزهای آینده به نتیجه می رسد.  وی افزود: سازمان محیط زیست کشور این مصوبه را از زوایای مختلف بررسی می کند اما مقدار واگذاری زمین های این منطقه به منظور توسعه شهرک بهارستان هنوز مشخص نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد