محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

محمود سلطانی : کارشناس و مشاور امور محیط زیست

وبلاگ شخصی در بردارنده مقالات ، مطالب و اطلاعات حرفه ای در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی

اگر اینگونه پیش برویم از نعمت آب محروم خواهیم شد - دکتر بصیری

 
 اگر اینگونه پیش برویم  
از نعمت آب محروم خواهیم شد
 
خبرگزاری ایمنا -پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰

 مهدی بصیری در جلسه هم اندیشی خشکسالی زاینده رود، چالش ها و راهکارها اظهار داشت: بشر متاسفانه در خصوص استفاده از زمین و منابع طبیعی از ابتدا راه  را به اشتباه رفت و فساد را پیش روی خود گذاشت.
وی با اشاره به روند توسعه و تکنولوژی در جهان ، که غربی ها پایه گذار آن بودند، گفت: کشورهایی همچون کشور ما به پیروی از این مساله در غرب به وضعیت بحرانی رسیدند که در حال حاضر شاهد آن هستیم. 

 *توسعه بادکنکی را کنار بگذارید  

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ظرفیت محیطی ایران را تنها ۳۰ میلیون نفر عنوان کرد و اذعان داشت: افزایش جمعیت در کشور به صورتی که منابع طبیعی رو به پایان بوده ، معضلی است که باید با آن دست و پنجه نرم کرد. وی با تاکید بر اینکه حل مشکل نیاز به رجوع به منبعی که مشکل را ایجاد کرده دارد، یادآور شد: در این راستا باید به مبانی اکولوژیکی توجه کرد.
بصیری شناخت ظرفیت محیط  را یکی از عوامل مهم  در مبانی اکولوژیکی بیان کرد و گفت: متاسفانه برای ایجاد یک توسعه بادکنکی کلیه سرمایه ها از قبیل پول ، زمین ، آب، انسان و زمان در حال از بین رفتن است.
وی افزود: استفاده بیش از حد از منابع طبیعی حتی در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا هم در حال شکست و نمایش تاثیرات منفی آن است. . . .  ادامه

*توسعه های بی رویه در استان نتیجه ای جز خشکسالی ندارد  

بصیری با تاکید بر شناخت عوامل محدود کننده ظرفیت محیط گفت: آن چیزی که بیش از همه محدود کننده و در مناطق خشک دیده می شود، آب است چرا که تمام فعالیتها بر اساس این عامل محدود کننده برنامه ریزی می شود.
وی ساخت سد در اصفهان همزمان با بهره برداری از ذوب آهن را شروع تخریب محیط دانست و بیان داشت: توسعه این گونه مناطق هم چون ذوب آهن و فولاد مبارکه که برنامه ریزی آن از بیرون استان صورت می گیرد، دیگر مناسب استان نیست.
بصیری با بیان این که باید جلوی توسعه های بی رویه در استان گرفته شود، تصریح کرد: این گونه توسعه ها پول را فقط در جیب عده ای خاص ریخته، بخش عمده ای از مردم را محروم و خسارتهای آن تمام مردم را در بر می گیرد.
وی با انتقاد از تولید ۷۰ درصد از فولاد کشور در اصفهان گفت: دلیلی ندارد اصفهان صادر کننده گچ، آجر و تامین کننده ۲۳ درصد از فرآورده های نفتی کشور باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: این گونه بهره برداری از استان با ظرفیت محیط همخوانی نداشته و نهایت آن گرفتاری است.
بصیری عدم رعایت ظرفیت محیط و حقوق بهره برداران را دو عامل مهم و اساسی وضعیت کم آبی و خشکسالی استان اصفهان اعلام کرد. وی با بیان این که خشکی مرتبا در حال تشدید است، خاطرنشان ساخت: اگر توسعه ما در محدوده ظرفیت و مناسب با شرایط اکولوژیک منطقه بود به این بحران دچار نمی شدیم. 

 *دلسوزی های کوتاه مدت برابر با ظلم درازمدت 

 بصیری دلسوزی های کوتاه مدت در استان را مساوی با ظلم دراز مدت عنوان کرد و گفت: به راستی صنایع مناسب ما کدام صنایع هستند و آیا صنایع موجود برای استان مفید و بهره آور است.
وی با بیان این که نحوه استفاده از آب مناسب با منطقه خشک اصفهان نیست اعلام کرد: در منطقه خشکی همچون اصفهان باید کمترین تبخیر وجود داشته باشد و این در حالیست که این شهر بالاترین میزان تبخیر را دارد.
بصیری با بیان این که تبخیر آب را از اکوسیستم خارج می کند، یادآور شد: استفاده از آب برای خنک کردن آهن و فولاد، تولید برخی محصولات کشاورزی و تغییر الگوی کشت از زمستانه به تابستانه عواملی است که تبخیر را شدت می بخشد.
وی افزود: متاسفانه استفاده از روش آبیاری قطره‌ای که در حال حاضر یکی از روشهای آبیاری مداوم در استان است نیز میزان تبخیر را افزایش داده است.
بصیری با بیان این که باید این گونه روشها را تغییر داد، گفت: نباید به سمت روشهایی رفت که آب را از اکوسیستم خارج می کند.
وی با تاکید بر بازیافت صحیح آب و عدم رها کردن پسابهای فاضلابها، ادامه داد: به هم ریختن مدیریت واحد حوضه، بزرگترین ضربه را به خشکی زاینده رود زده است.
بصیری با نگرانی از این گونه ناهماهنگی ها در مدیریت حوضه آبخیز زاینده رود اعلام کرد: اگر این گونه پیش برویم تا ۳ سال آینده اصفهان از نعمت آب محروم می شود. 

 *وزارت نیرو در تخصیص آب به اصفهان لجبازی می کند  

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو به دلیل تخصیص آب به جاهایی که حقابه دار نیستد، گفت: این چه سیاستی است که وقتی شهری همچون اصفهان با پتانسیل ها وتمدن فراوانش نیاز به آب دارد ، با لجبازی و بی تفاوتی مسوولین در این خصوص روبرو شود.
بصیری با اعلام این که از کل حوضه کارون ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان آورده می شود، گفت: با این وجود خوزستانی ها معتقدند رودخانه کارون را اصفهانی ها خشکاندند و این در حالی است که استان خوزستان ۳۲ میلیارد مترمکعب آب وارد آن می شود.
وی مصرف سرانه آب در استان اصفهان را بسیار خطرناک اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: حتی اگر اجازه دهند تمام آب زاینده رود و تونل ها به اصفهان آید، آب شرب اصفهان تا ۵ سال آینده مصرف می شود.
بصیری گفت: هرچند انتقال حوضه به حوضه را قبول نداریم ولی آن را به عنوان یک عمل جراحی برای مریضی که در حال موت است موثر می دانیم البته از بین بردن عوامل مرض در اولویت است.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: جمعیت استان بیش از این نباید افزایش یافته و مهاجرتها به اصفهان نیز باید کاهش پیدا کند.
بصیری توسعه صنایع در اصفهان را فاجعه دانست و گفت: به جرات می توان ۶۰ درصد میزان انتشار co۲ را در توسعه خودرو دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این که خداوند در قرآن وعده داده است که اگر تقوا داشته باشید منابع زمین و آسمان را به روی شما باز خواهیم کرد، گفت: منظور از این تقوا تنها عمل به دستورات الهی نیست بلکه حفظ حق و حقوق مردم وحفظ زمینهای درجه یک و دو و بهره برداری به جا از آنها نیز در این راستا می باشد. 

توضیح :   

جناب آقای دکتر بصیری طی تماسی اعلام داشتند برخی مطالب ایشان در نشست هم اندیشی اخیر ، ناقص یا نادرست نقل شده از جمله :  

یکی از روشهای آبیاری در استان که ترویج میشود و میزان تبخیر را افزایش داده آبیاری بارانی است.

2- حتی اگر اجازه دهند تمام آب زاینده رود و تونل ها به اصفهان بیاید، 5 سال دیگر همة ان آب صرف شرب خواهد شد .

3- 60 درصد آلودگیهای اصفهان بطور مستقیم یا غیرمستقیم از توسعه صنعت است .

4- منظور از تقوا ، تنها عمل به برخی دستورات الهی ( مانند حجاب و مانند آن ) نیست بلکه حفظ حق و حقوق مردم و ..  هم بوده است .

نظرات 1 + ارسال نظر
فرهاد پنج‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 08:16 ب.ظ

آقای دکتر بصیری همواره تحلیلهای ریشه ای مبتنی بر اصول اکولوژی از مسایل محیط زیست و توسعه ارایه داده اند که درصورت توجه می توانست از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.درکشورهای پیشرفته چنین افرادی را ارج می نهند و از نظراتشان استفاده می کنند ولی در کشور ما ... دریغ!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد